Betyg och kön : likvärdighet eller diskriminering?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Lärande

Sammanfattning: Nationella och internationella kunskapsmätningar i matematik visar likartade resultat för flickor och pojkar. Trots det visar statistiken att flickor erhåller systematiskt högre slutbetyg. Denna studie undersöker huruvida betyg tjänar som likvärdigt mått på kunskap hos flickor och pojkar i gymnasiets matematikämne. Detta görs dels utifrån en kvantitativ ansats och dels utifrån en enkätstudie. Med utgångspunkt i nationell registerdata (SCB) för slutbetyg och resultat på nationella provet undersöks, medelst fyra olika analysmetoder, könsskillnader med avseende på kurs, skolform och län. Studien visar att flickor generellt erhåller högre slutbetyg än pojkar i relation till resultatet på nationella provet, vilket bekräftar tidigare forskning. Vidare påvisar analysen särskilt stora diskrepanser på betygsnivå C och högre; i matematikkurser på yrkesförberedande program; i senare kurser inom samtliga program; i Västernorrlands, Västmanlands, Gotlands och Kalmar län; liksom i fristående skolor. Korrelationsanalys tydliggör hur nationella provet utgör en mindre del av betygsunderlaget för flickor jämfört med pojkar. Dessutom avslöjar analysen ett omvänt samband mellan könsbetingad relativ prestation på nationella provet och avvikelse i slutbetyget. Enkätstudien undersöker bedömningspraktiken hos matematiklärare. Filtrering på lärarens kön, ålder, program och skolform, har tillämpats. Resultatet tyder på systematiska skillnader i bedömningspraktik mellan olika lärarkategorier, vilket innebär att betygssättningen kan brista i likvärdighet. Skillnader har påvisats mellan, i första hand, lärare på yrkesprogram och naturvetenskapliga program, såväl som mellan lärare i kommunala och fristående skolor. Också lärarens kön och ålder tycks ha viss betydelse. Studien avslutas med en diskussion kring möjliga lösningar.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)