Högläsning för och med yngre elever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Kunskapsöversikten har som syfte att undersöka vilka faktorer som är betydelsefulla gällande användningen av högläsning med yngre elever. Högläsningen kan ses som ett språkutvecklande redskap i undervisningen. Vår avsikt är att svara på frågeställningen: “Vilka aspekter lyfter forskningen som viktiga när högläsning används som pedagogiskt redskap?”. Vårt intresse är baserat på våra erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen då vi anser att det förekommer olika ramfaktorer som gör att högläsningen inte sker lika mycket som den borde. Det finns olika faktorer som spelar roll gällande användningen av högläsningen som ett didaktiskt verktyg i klassrummet. Våra valda artiklar har vi bland annat sökt upp på olika databaser genom en systematisk sökning där vi inte velat missa några viktiga studier och har därför sökt med utgångspunkt från relevanskriteriet och kvalitetskriteriet för att säkerställa att vi valt relevanta och pålitliga vetenskapliga artiklar. Databaserna vi valt våra artiklar ifrån är ERIC via EBSCO, Researchgate och Education Research Complete som vi granskat utifrån en tematisk analysmetod.   Litteraturstudiens forskning visar tydligt att det finns flera faktorer som är viktiga både under högläsningen och efter. Läraren kan förtydliga bokens innehåll genom att använda sig av bilder, gester och olika tonlägen som även gör högläsningsstunden mer underhållande. Slutsatsen i arbetet visar att läraren kan använda sig utav flera hjälpmedel i högläsningen som kan främja språkutvecklingen hos eleverna i samband med att läslust skapas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)