Ett starkt varumärke – ökad tolerans

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Ett starkt varumärke – Ökad tolerans? – En kvalitativ studie om individanpassad marknadsföring från ICA och Nelly.com ur ett konsumentperspektiv. Seminariedatum: 2018-06-01 Kurs: FEKH29, Business Administration: Bachelor Degree Project in Marketing Undergraduate Level, 15 poäng. Författare: Louise Johansson, Olivia Lardin & Ronja Tengblad Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Individanpassad marknadsföring, Nelly.com, ICA, Varumärke, Förtroende, Integritet, CRM Syfte: Syftet med uppsatsen är att få en djupare förståelse för konsumenters upplevelser kring individanpassad marknadsföring från ICA och Nelly.com med fokus på integritet och konsumenters förtroende för varumärket. Metod: Författarna utgår från ett kvalitativt förhållningssätt och har använt semistrukturerade intervjuer vid datainsamlingen. Urvalet av intervjupersoner i studien består av studenter, både män och kvinnor, med ett medlemskap på Nelly.com och ICA, i åldrarna 20–30 år. Teoretisk referensram: Studiens huvudsakliga ämne är individanpassad marknadsföring. Den teoretiska referensramen grundas på teorier inom integritet, CRM, varumärke och förtroende i förhållande till individanpassad marknadsföring. Empiri & Analys: Underlaget för empirin baseras på de genomförda intervjuerna och analyseras med hjälp av den teoretiska referensramen. Resultat: Den teoretiska referensramen har tillsammans med det insamlade materialet bidragit till djupare förståelse för konsumenters uppfattning kring ICA och Nelly.com:s individanpassade marknadsföring. Studien visar att de starka varumärkena kompenserar för störande, irrelevant eller integritetskränkande individanpassad marknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)