Effekter av föräldrastödsprogram på föräldrar och barn

Detta är en Magister-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Bakgrund: Föräldrar har en viktig roll i att främja barns hälsa, och har som vårdnadshavare ett ansvar för barnets utveckling. Föräldraförmåga och relation till barnet är faktorer som påverkar utvecklingen. Positivt föräldraskap handlar om att skapa en god relation mellan föräldrar och barn genom att använda positiv förstärkning och beröm i uppfostran samt logiska och naturliga konsekvenser av olika beteenden. Föräldraskapsstil har betydelse för förekomst av beteendeproblem hos barn och föräldrars olika beteende och föräldrastrategier påverkar barnets språk- och framtida utveckling. Samhället har en viktig roll i att erbjuda föräldrastöd.  Syfte: Syftet var att belysa effekter av olika evidensbaserade föräldrastödsprogram till föräldrar och barn upp till skolålder. Metod: Studien genomfördes som en litteraturöversikt. Tjugofem artiklar med kvantitativ design RCT eller CRT granskades med kvalitetsmall från Forsberg och Wengström (2015) och resultatet sammanställdes till olika kategorier. Resultat: De ingående programmen var främst från USA, det var tidiga interventioner i spädbarns- eller i förskoleålder och mestadels mammor deltog. Sex olika typer av kategorier identifierades i resultatet, tre om effekter på föräldrar och tre på barn. Förbättringar sågs i föräldrarnas språkbruk gentemot sina barn, i positiva föräldraskapsstrategier och föräldrarnas mående samt i förbättringar av barnens språk, beteendeproblem och utveckling. Slutsats: Föräldrastöd i form av tidiga interventioner kan ge positiva effekter på barns hälsa och utveckling. Studiens resultat genererar kunskap till distriktssköterskans preventiva arbete med föräldrar och barn som att stödja språkutveckling, positiva uppfostringsstrategier och lyhördhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)