Pedagogers syn på barns konflikter i förskolan - en intervjustudie med förskollärare

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Linnéa Enerhall; [2015]

Nyckelord: Empati; förhållningssätt; konflikter; konflikthant;

Sammanfattning: Konflikter är ofrånkomligt och finns överallt. Enligt läroplanen för förskolan ska barntidigt få hjälp och möjlighet att reda ut missförstånd och få stöd i att lära sig attrespektera varandra och sin omgivning. Syftet med vårt arbete är att undersöka hurpedagoger anser att de arbetar vid konflikter i förskolan och för att kunna undersökadetta har vi genomfört ett mindre empiriskt arbete. Våra frågeställningar: • Hur reflekterar förskollärare kring barns konflikter i förskolan? • Hur beskriver förskollärare att de hjälper barnen att bearbeta konflikter? • Hur anser förskollärarna att de arbetar med att förebygga konflikter?Vi har i denna studie utgått från sex intervjuer med verksamma förskollärare.Materialet har vi sedan transkriberat och analyserat utifrån teorier inom ramar avsocialisation och lärande. Resultatet utifrån vår analys visar att pedagogerna anser attkonflikter tar upp mycket tid i vardagen, men trots detta kan konflikter bli ettlärandetillfälle beroende på pedagogiskt förhållningssätt och vilken kunskap ochintresse som finns inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)