Konkreta koncept, perception, association och genuin gestaltning- Ett strukturalistiskt skapandeverktyg för att närma sig världens inneboende musikalitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

Sammanfattning: Författaren undersöker en musikalisk gestaltningsmetod som ämnar att skapa musik som kan placeras in mellan icke-konceptuell musik och konceptuell konst. Hon menar att det finns ett glapp på skalan mellan dessa och vill definiera en ny slags konceptuell musik genom att omvärdera konceptets roll i kompositionsprocessen. Metoden beaktar de tre begreppen essens, svag synestesi och gestaltning och hon redogör för hur dessa förhåller sig till varandra. Hur förståelsen av essens ligger till grund för en gestaltning, hur svagt synestetiska associationer generera musikaliskt material och hur dessa kan kommunicera någots essens. Dessutom involverar hon ett manifest som reglerar valet och gestaltningen av konceptet för att balansera konceptets och associationernas inverkan på resultatet. Därtill analyserar hon kompositionsprocessen och associationskedjorna i hennes egna verk. Hon identifierar oklarheter och redogör för manifestets, såväl som andra aspekters, inverkan på det musikaliska resultatet och dess gångbarhet som konceptuell musik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)