Ansvarsfullt inköp - En Mognadsmodell

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Erik Bartholf; Johan Nordberg; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Corporate Social Responsibility (CSR) är ett arbetsområde som drar mer och mer intresse till sig, inte minst med inköp och leverantörer i fokus. Ett stort antal akademiska artiklar hanterar ämnet CSR och företag utsätts dagligen för situationer som kräver omfattande CSR-aktiviteter. Dessa aktiviteter skall inte enbart neutralisera hot kopplade till CSR utan även skapa positiva effekter för företaget inom detta område. Litteratur och artiklar inom området fokuserar på hur globala företag integrerar sociala- och miljöfrågor i deras leverantörskedjor, ofta genom en så kallad uppförandekod (Code of Conduct, även kallad CoC), som leverantörer måste följa för att få leverera till företaget. Trots att artiklarna är många inom ämnet, finns det få som diskuterar hur implementeringen av dessa uppförandekoder och CSR-frågor skall gå till. Detta examensarbete har i syfte att gå in på djupet gällande implementeringen av CSR inom företaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)