Friställd men inte hopplös : En studie om några friställdas uppfattningar om vägledningen vid en nedläggning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om hur studie- och yrkesvägledning kan utformas för att främja friställda till en ny sysselsättning. Vi har valt tre forskningsfrågor för att besvara syftet. Vilken studie- och yrkesvägledning erbjöds friställda män efter nedläggningen av en arbetsplats? Vilka är männens upplevelser och erfarenheter av den studie- och yrkesvägledning som de erbjöds? Vilken studie- och yrkesvägledning anser de hade varit önskvärd? För att besvara syftet valde vi att göra en kvalitativ studie, där vi gjorde sju semistrukturerade intervjuer för att hjälpa oss att besvara vårt syfte. De viktigaste resultaten vi kom fram till var att våra informanter fick mycket hjälp med att skriva CV men önskade att mer tid hade lagts på att bygga kontakter med arbetslivet. Innehållet i vägledningen varierade mycket beroende på vem som vägledde. En av våra slutsatser är att det är viktigt att det är utbildade vägledare som jobbar som coacher, så att denne kan vägleda den friställda med hjälp av karriärteorier och vägledningsteorier. Det är viktigt att omställningsföretaget redan från början berättar för de friställda om att deras roll är att ge klienterna verktyg för att klara omställningen. I detta fall startade företaget, med att säga att de hade mycket kontakter med arbetslivet och skulle ordna jobb åt de friställda. De medverkar då själva till att klientens förväntningar blir orimligt höga. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)