Ekonomiska och andra värden med CE-märkning av
ballastmaterial

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Författare: Anna Lehto; [2006]

Nyckelord: CE-märkning; ballast;

Sammanfattning: CE-märkning av produkter blir allt vanligare i Europa. I stort sett alla
produkter kan CE-märkas. En av dessa produkter är ballast, det vill säga
berg- och grusmaterial.

Det finns många olika användningsområden för ballast, men framförallt är
det en viktig komponent i asfaltbeläggningar, betong och som väg- och
järnvägsmaterial. Säkerhets- kraven på dessa typer av ballast är höga,
vilket har medfört att ett antal nya europeiska kravstandarder har
utvecklats. För att visa att kraven i dessa standarder uppfylls kan
ballastproducenten CE-märka produkterna. CE-märkningen innebär att
produkten uppfyller standardernas samtliga krav gällande säkerhet, provning
och kontroll samt att produkten får säljas fritt inom EU.

Vissa kunder kräver eller kommer inom snar framtid att kräva att den
ballast de köper är CE-märkt. Detta kan medföra att mindre producenter får
problem genom att de inte har de resurser som krävs för att införa och
vidmakthålla en CE-märkning. Syftet med detta arbete var att belysa hur
kunders krav på CE-märkta produkter kan komma att påverka ballastmarknaden.

Arbetet utfördes vid Grus och Makadam Industrisådd AB, GMI i Piteå. Målet
var att göra en ekonomisk sammanställning av företagets arbete med CE-
märkning med hänsyn till initiala och löpande kostnader. Vidare skulle
detta vägas mot att företaget eventuellt skulle få leverera ökade volymer,
ta ut ett högre pris samt uppnå andra fördelar som inte kan uppskattas
ekonomiskt.

Metoder som användes för datainsamling var litteraturstudier samt
intervjuer av företagets kunder och övriga ballastproducenter samt personer
vid branschorganisationer och certifieringsorgan. Denna bredd av aktörer
valdes för att erhålla olika organisationers uppfattning om CE-märkning av
ballastmaterial.

Undersökningen resulterade i att olika slutsatser kunde dras. Det framgick
att det troligtvis kommer att ske någon slags förändring på
ballastmarknaden i och med CE-märkningen. De producenter som inte CE-märker
produkterna kan än så länge leverera till ändamål där kunderna inte har det
kravet, men kan på sikt få färre kunder. Hur marknaden påverkas beror också
på hur strikta kravställarna är på att stå fast vid att de endast köper CE-
märkt material. I dagsläget är det möjligt att CE-märkningen ger en
konkurrensfördel genom att inte alla producenter tillhandahåller CE-märkta
produkter. I och med det finns möjlighet att få leverera ökade volymer till
kunder som endast köper CE-märkt material och eventuellt ta ut ett högre
pris.

Undersökningen visade att CE-märkningen leder till en initial kostnad för
företaget, men att de löpande kostnaderna inte ökar nämnvärt i förhållande
till tidigare produktcertifiering.

Övriga fördelar som kan uppnås med CE-märkningen är att företaget
bibehåller ett gott rykte genom att kontroll av produkterna sker, goda
kundrelationer stärks och export blir möjligt. Ytterligare en fördel är att
upphandlingar förenklas då det kan räcka med att hänvisa till en europeisk
standard, vilket medför att alla parter kan vara säkra på att det som
efterfrågas också är det som offereras.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)