När information möter reklam. En innehållsanalys av gymnasieskolors hemsidor.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Jan-erik Lind; [2015-12-09]

Nyckelord: Marknadsföring; gymnasieval; konkurrens; reklam;

Sammanfattning: Syfte Syftet med studien är att visa på hur marknadsföringen ser ut på olika skolor i Göteborgsregionen, och belysa skillnaderna inom denna marknadsföring. Huvudpoängen är att få ett jämförandeperspektiv på hur olika skolor marknadsför sig själva, och skolorna är utvalda efter kriterier om programutbud, geografisk placering och huvudmannaskap. Frågeställningar Hur marknadsför sig de valda kommunala och fristående skolorna? Vilka skillnader kan utläsas i denna marknadsföring, i förhållande till de riktlinjer som finns, och hur ser dessa skillnader ut? Metod Undersökningen är genomförd med manuella kvantitativa innehållsanalyser av skolornas hemsidor som primär metod. Genom dessa innehållsanalyser har sedan skolorna kategoriserats i olika kategorier för kommunikation, för att belysa vilken typ av kommunikation de huvudsakligen använder sig av i sin marknadsföring. Resultat Det verkar finnas ett samband i skolans uttalade profilering och hur skolan marknadsför sig, dock med vissa undantag. De allra flesta skolorna kommunicerar huvudsakligen utifrån antingen ett arbetsmarknadsorienterat perspektiv eller utifrån ett akademiskt orienterat perspektiv, vilket stämmer överens med en s.k. produktinriktad filosofi inom marknadsföring, där produkten (= utbildningen) är i fokus. Viss skillnad i huvudmannaskap kan också uttydas. Fristående skolor kommunicerar huvudsakligen utifrån arbetsmarknadsorientering, och kommunala utifrån ett akademiskt perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)