Det är inte lagarna som passerar, det är lagarna vi minns : hur företag förbereder sig inför de förändringar som införandet av GDPR innebär

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Den tjugofemte maj 2018 träder EU:s nya dataskyddsförordning i kraft, GDPR, en lag som kommer att ersätta de 20 år gamla reglerna för hantering av personuppgifter i Sverige. Lagen ställer hårdare krav på företags datahantering, vilket kan innebära omfattande förändringar för organisationer som hanterar personuppgifter. Studien syftar till att ge en förståelse för hur företag förbereder sig för de förändringar som GDPR innebär. Resultatet baseras på semistrukturerade intervjuer med tre av de fyra största svenska e-handelsföretagen inom klädbranschen, som alla hanterar personuppgifter. Studien besvarar syfte och forskningsfråga och visar att företagen har en positiv inställning till den nya lagen samt att förberedelserna inletts. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)