Riskkommunikation i media : En kvalitativ innehållsanalys av svensk dagspress efter höjd terrorhotnivå i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka riskkommunikation rörande förhöjd terrorhotnivå i Sverige. Studien kommer främst fokusera på hur artiklarna kommunicerar risken bakom hotet och hur de beskrivs. Artiklarna är från Sveriges två största tidningar Aftonbladet och Expressen. Materialet i studien är nio artiklar som analyseras med en kvalitativ innehållsanalys av hur risken kring terrorhot kommuniceras tillsammans med känslor som trygghet och otrygghet. Teorier som spelar roll för kommunikationen och dess utformning är risksamhället, medielogik, trygghet och den andre. Hur effektiv riskkommunikation bör utformas har framställts genom tidigare forskning. Resultaten visade att riskkommunikationen kommuniceras tillsammans med verktyg inom riskkommunikation. Författarna av artiklarna använder sig främst av experter som ger råd till allmänheten för att kommunicera trygghet. Samtidigt som trygghet kommuniceras framkommer viss otrygghet genom tvetydiga budskap och instruktioner. Identifieringen av den andre sker i form av en stereotypisering av onda andra. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)