Manligt och kvinnligt: en studie om genus och media

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Jämställdhetsfrågor är ständigt aktuella och därför ställer vi oss frågan
varför det inte hänt så mycket? Trots många år av försök till ett jämställt
samhälle verkar det vara svårt att uppnå. Sverige bedriver en
jämställdhetspolitik där alla ska ha samma möjligheter och skyldigheter inom
alla områden. Alla ska få komma till tals på likadana förutsättningar
oavsett kön, ras, religion, social tillhörighet med mera.

Syftet med denna uppsats är att genom en litteraturstudie undersöka hur
genus förmedlas via media. Våra huvudsakliga frågeställningar kommer att
vara: Hur förmedlar media bilderna av könsrollerna, på vilket sätt påverkas
jämställdhetsutvecklingen av media och hur framställer medierna förhållanden
och maktrelationer mellan könen?

Medierna har ett stort inflytande i hur genus synliggörs. Kvinnorna och
männen framställs på olika sätt. I nyhetsmedierna är kvinnorna relativt
osynliga och om det presenteras är det i huvudsakligen som någons maka eller
mamma. De granskas inte efter vad de har gjort utan hur deras yttre är.
Männen förekommer i seriösare ämnena, som exempelvis nyheter, medan
kvinnorna är med i reklam och nöjen. Männen porträtteras oftare i medierna
med högre status än kvinnorna. Detta förklaras genom att de tillskrivs
egenskaper som värderas högre. Kvinnornas makt är hänvisat till hemmet medan
männen har makten i övrigt. Medierna förmedlar oftast stereotypa bilder och
fördomar vilket motverkar samhällets utveckling till ett mer jämställt
samhälle. Medierna har en stor makt eftersom det är den bild som de
presenterar som påverkar oss. Medierna framhäver att de är verkligheten de
avspeglar. I föreställningarna om kvinnligt och manligt är det inte enbart
medierna som påverkar oss utan även samhällets uppfattning av den sociala
och den kulturella konstruktionen har en inverkan.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)