Den äkta varan - En studie av autenticitet inom matområdet

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel Den äkta varan - En studie av autenticitet inom matområdet Seminariedatum 2012-05-29 Ämne/Kurs FEKN90 Magisteruppsats i Consumer Culture Theory (D-nivå), 30 universitetspoäng (30 ECTS) Författare Emma Fredman och Sebastian Wendels Handledare Clara Gustafsson Nyckelord Autenticitet, Mat, Självautentiska mål, Identitetsbyggande, (Post-) Postmodernism Syfte Uppsatsens syfte är att genom en studie av konsumenter, producenter och opinionsbildare identifiera egenskaper som bidrar till autenticitet i en matvara och därmed bidra till teoribildningen kring begreppet autenticitet. Teoretiska perspektiv Studien bygger på insikter från tidigare forskning rörande autenticitetsbegreppet, identitetsprojektet och postmodernismens frammarsch. Ursprunget till autenticitetssträvandet undersöks likväl som hur autenticiteten påverkar individer idag. Metod I linje med den konsumentkulturella forskningen är den verklighet vi avser att studera en av sociala konstruktioner där vi ansluter oss till det ontologiska synsättet konstruktivism. Empiriska studier bedrevs i form utav netnografisk undersökning av matbloggar samt kvalitativa intervjuer där analys genomfördes utifrån det hermeneutiska perspektivet. Empiri Med grund i vårt empiriska material visar vi på autenticitetstrendens frammarsch inom matområdet i Sverige vilket slutligen leder fram till skapandet av sju teman av autenticitetsbidragande egenskaper för mat vilka åskådliggörs i en figur. Slutsatser Vi presenterar sju stycken teman av autenticitetsbidragande egenskaper för mat; 1. Naturlig renhet, 2. Pålitlighet, 3. Processförståelse, 4. Mänskliga dimensioner, 5. Ursprung, 6. Gemenskap och 7. Större moraliska mål. Utav dessa fann vi tema ett, fyra, fem och sju av största betydelse för att bidra till autenticiteten i en matvara.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)