Vad ska vägleda dig i en 3D-labyrint? : En kvalitativ studie av spår, ljud och markeringar som vägledningshjälpmedel

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: Det finns olika variationer av vägledningshjälpmedel som hjälper spelaren att navigera sig i en 3D-omgivning. I denna kvalitativa studie kommer det undersökas hur spår, ljud och markeringar som vägledningshjälpmedel kan stödja en spelare i en 3D-labyrint. Genom att undersöka de tre vägledningshjälpmedlen skapades en prototyp där de tre vägledningshjälpmedlen separerades i tre olika labyrinter. Respondenterna som deltog i studien spelade igenom de tre labyrinterna med och utan vägledningshjälpmedel för att kunna undersöka hur de stödjer respondenterna under spelsessionen. Data samlades in med hjälp av stimulated recall metoden och semi-strukturerade intervjuer. Insamlad data analyserades med hjälp av Empirisk fenomenologisk psykologi (EPP) metoden. Resultatet som uppstod från analysen presenterade respondenternas individuella upplevelse samt de fyra övergripande teman som sammanställdes från data. Sammanfattningsvis indikerade resultaten att spåret var den optimalaste vägledningshjälpmedlet, däremot delade både ljud och markeringar samma egenskaper som vägledningsshjälpmedel. Dessutom bildade respondenterna spatialt minne med hjälp av unika landmärken, samt utgick respondenterna från egna vägledningsstrategier när de tre hjälpmedlen inte var tillgängliga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)