Probably the best improvements in the world : En fallstudie kring prestationsmätning av leverantörer för ett globalt företag i dryckesindustrin

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: Leverantörer har en allt viktigare roll för verksamheter. Med en strävan om att kunna minska lagernivåer krävs det en kontinuerlig påfyllning av lager. För att kunna uppnå det behöver leverantörerna vara flexibla och kunna möta ändringar på kort sikt. Företag vill även försäkra sig om att leverantören kan förse deras behov även i framtiden. Detta gör att företag vill skapa sig en förståelse av hur väl leverantörerna presterar och kunna vidta åtgärder för att förebygga problem, något som kan göras genom prestationsmätning av leverantörer. Syfte: Syftet med studien är att kartlägga Carlsberg Sverige´s process för prestationsmätning av sina leverantörer samt finna brister som påverkar processen. Studien syftar även till att rangordna Carlsberg Sverige’s leverantörers prestationer. Slutligen ska studien ge förbättringsförslag till prestationsmätningsprocessen utifrån funna brister samt undersöka vad Carlsberg Sverige’s kan göra för att vidare utveckla rangordningen av leverantörer. Metod: Studien har genomförts via ostrukturerade intervjuer, semi-strukturerade intervjuer, observationer samt insamling av data från affärssystemet SAP och Supplier Performance. I början av studien genomfördes en processkartläggningen för att identifiera brister som påverkar processen för prestationsmätning av leverantörer. Vidare gjordes en rangordning av Carlsberg Sverige´s leverantörer utifrån deras prestationer. Slutligen presenteras en åtgärdsplan för hur Carlsberg Sverige ska kunna gå vidare med bristerna samt att vidare utveckla rangordningen för deras leverantörer. Slutsats: Författarna av studien har identifierat brister som påverkar Carlsberg Sverige´s process för prestationsmätning av leverantörer och givit förslag på åtgärdsplaner hur man ska gå tillväga för att komma till bukt med bristerna. Brister som 4 identifierats är bland annat att företaget har ett svårhanterligt verktyg för prestationsmätning av leverantörer samt att det saknas incitament att rapportera i verktyget. Det har även funnits brister i arbete med prognoser, produktionsplanering och operativt inköp som påverkar prestationsmätningen. Därefter har också en rangordning av företagets tio viktigaste leverantörer av förpackningsmaterial samt rangordning för de tio viktigaste råvaruleverantörer genomförts. Det har även givits förslag på hur rangordningen av leverantörer kan förbättras i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)