Hållbarhetsredovisningens relevans - en studie ur kundens perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att ur ett kundperspektiv undersöka användandet av hållbarhetsredovisningar vid val av leverantör. Uppsatsen syftar även till att undersöka vad som krävs av hållbarhetsredovisningar för att de skall kunna ligga till grund för en leverantörsbedömning. Uppsatsen har en abduktiv ansats. Information är inhämtad genom kvalitativa intervjuer och telefonintervjuer. Kompletterande information är inhämtad via epostkorrespondens. En egenkomponerad referensram ligger som grund för analys. Referensramen består av intressentteori, legitimitetsteori, supply chain-teori, svensk lagstiftning samt redovisningsprinciper och GRI:s riktlinjer. Det empiriska materialet behandlar hur ett antal stora svenska företag arbetar med hållbarhetsredovisning genom leverantörskedjan. Efter intervjuer med ansvariga på företagen har vi fått en bild av hur hållbarhetsredovisningsarbetet ser ut idag och vad som förväntas av framtiden. Även en expert inom området har bidragit med information kring ämnet. Vi har kommit fram till att hållbarhetsredovisningar används sällan som beslutsunderlag vid val av leverantör. Det krävs ökad standardisering och reglering kring hållbarhetsredovisning för att de skall kunna användas i detta syfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)