Tävling i undervisningen: En nyckel till motivation eller potentiell exkludering? : en kvalitativ studie om tävlingsmoment i ämnet idrott och hälsa

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: August Frisk Lindahl; Björn Idh; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka på vilket sätt lärare i idrott och hälsa anser att undervisningen påverkar elevernas uppfattning av tävling och hur denna uppfattning kan variera beroende på tidigare erfarenheter.   -       Hur arbetar lärare i ämnet idrott och hälsa med tävling som ett medel för elevernas kunskapsutveckling?  -       På vilket sätt anser lärare i ämnet idrott och hälsa att tävlingsmoment i undervisningen påverkar elevernas motivation till att delta?  Teori och metod Studien utgick från ett teoretiskt ramverk som inkluderar begreppet habitus från Pierre Bourdieus sociala verktygslåda samt Engströms praktiker och logiker. Vi har använt en kvalitativ ansats där resultatet grundades på semistrukturerade intervjuer med sex idrottslärare. Datamaterialet, inspelade intervjuer, transkriberades och analyserades utifrån fyra teman; användning av tävling i undervisningen, nivåanpassning, känslor och attityder samt idrottsbakgrund.   Resultat Resultatet visar att användningen av tävlingsmoment varierar bland lärare. Flera försöker undvika det, framförallt om det leder till att elever känner sig otrygga eller om det bidrar till olikvärdiga förutsättningar. Samtidigt kan lärarna se fördelar med tävlingar, bland annat som ett motiverande verktyg. Lärarna diskuterar också huruvida elever som är aktiva inom tävlingsidrott på fritiden tenderar att gilla tävlingsmoment i skolan mer än de som inte är det.   Slutsats Lärarna som deltog i denna studie menade att elevernas uppfattning av tävling varierar. Elevernas motivation präglas framförallt av tidigare erfarenheter av tävlingsidrott. För att eleverna ska känna motivation till att delta och ges möjlighet att utveckla sina kunskaper i ämnet krävs det bland annat att lärarna anpassar undervisningen utifrån samtliga elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)