Lärares upplevelser med att använda digitala verktyg i matematikundervisningen i årskurs 4–6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från

Sammanfattning: Digitalisering av samhället har etablerats de senaste decennierna och är i dagsläget en naturlig del av våra liv. Digitalisering är också en naturlig del av pedagogiskt arbete på alla nivåer. Som en konsekvens av detta ställs nya krav på lärarna och deras undervisning. Idag finns det även kunskapskrav där elever ska behärska digitala verktyg vid aktiviteter under matematikundervisningen. Detta medför således ett krav på lärarna att planera undervisning med digitala verktyg men inga konkreta exempel förekommer i rådande styrdokument. Därför är det viktigt att få en uppfattning om vad lärarna upplever som fördelar men även som utmaningar med att använda och inkludera digitala verktyg. Studiens syfte var därför att studera matematiklärarnas upplevelse av att använda digitala verktyg i årskurs 4–6. Det var även intressant att undersöka ifall det fanns samband mellan erfarenhet och upplevelser av digitala verktyg hos lärarna. Utifrån en kvantitativ enkätundersökning erhölls 53 respondenter och utifrån det teoretiska ramverket strukturerande nyckelfunktioner i klassrummet samt det systemteoretiska perspektivet analyserades resultatet. Resultatet visade att lärare är positiva till att använda digitala verktyg. Lärare som fått sin lärarlegitimation innan år 2011 är i större utsträckning negativt inställda till nyttan av fortbildning. Bristande tillgång till programvaror kan påverka elever samt att de kan distraheras av andra program och spel. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)