Den medierade fula gubben : samtida ryktesspridning om fula gubbar

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Uppsatsen: “Den medierade fula gubben: Samtida ryktesspridning om fula gubbar” är författad av Minna Ståleker och Olivia Leksell för kandidatkursen i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. Det har sedan länge funnits en fruktan för pedofiler som i folkmun kallas för fula gubbar. Genom tiderna har fula gubbar väckt oro i samhället eftersom barn utgör målgruppen för deras sexuella övergrepp. Uppfattningen om dessa sociala typer har traditionellt spridits genom muntliga berättelser mellan personer och går att betrakta som något som länge varit en myt. Dagens medierade samhälle har genererat nya villkor för ryktesspridning i och med att individers föreställningar om fula gubbar numera kan spridas i större omfattningar. Denna studie utgör en kvalitativ fallstudie med syftet att undersöka medierade föreställningar om fula gubbar som social typ på den digitala plattformen Flashback. Genomförandet av studien bygger på en fallstudie som metod och en kvalitativ innehållsanalys som insamlingsmetod av det empiriska materialet. Det empiriska materialet består av publicerade inlägg från anonyma användare inom fyra utvalda trådar på Flashback. Teorier som behandlar stereotyper, ryktesspridning, rädsla och sociala typer, tillsammans med det empiriska materialet och tidigare forskning, utgör grunden för att besvara studiens frågeställning. Analysen avslöjar ett påtagligt intresse för att definiera och diskutera denna sociala typ. Tre tydliga föreställningar om den fula gubben identifieras: den traditionella, den osynliga och den konkreta fula gubben. Dessutom framkommer att det utbredda intresset för diskussion och deltagande i ryktesspridning av föreställningar om fula gubbar motiveras av komplexa känslor såsom rädsla, hat, avsky och moralisk indignation. Den intensiva emotionella laddningen, riktad mot specifika grupper, lägger till en ytterligare aspekt inom ryktesspridning som präglas av en strävan att förstå, konkretisera och tydligt ta ställning mot ondska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)