Benchmarking - Ett verktyg för småföretag?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att studera vilka incitament som eventuellt finns för småföretag att tillämpa benchmarking, samt att ge ett förslag till hur en benchmarkingmetod för småföretag skulle kunna vara utformad. Den teoretiska referensramen har byggts upp kring olika teorier och synsätt som behandlar förberedelser och förutsättningar för benchmarking, benchmarking i 10 steg samt benchlearning. Insamling av primärdata har skett genom intervjuer med tre fallföretag; Into Music AB, Fred Holmberg & Co AB och Stefan Billing Livs AB. Vi har kunnat identifiera fem incitament för småföretag att använda benchmarking. Dessa är följande: att företaget slipper uppfinna hjulet pånytt i jämförelsearbetet, behovet av att förbättra processerna i tillväxt- och mognadsfasen av företagets livscykel, behovet av överblick och kontroll över den platta organisationen, behovet av att förbättras och behålla sin marknadsposition utifrån ett konkurrensperspektiv, vikten av att förstå sin omvärld och kunna identifiera möjligheter och hot på nya och befintliga marknader. Vi har även tagit fram en för småföretag lämplig modell i fem steg med lärandeperspektivet, benchlearning som präglande element. De fem stegen i modellen är Förutsättningar och Förberedelser (FF), Vad förbättra, Informationsinsamling, Position och Målsättning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)