Rydaholmsmetoden - förtjänster och kritiska punkter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Sammanfattning:   Titel:                                   Rydaholmsmetoden – förtjänster och kritiska punkter   Engelsk titel :                     The Rydaholm Method – benefits and critical points   Författare:                         Anders Persson, Monica Aldrin   Handledare:                      Christer Jacobson   Antal sidor:                       58   Nyckelord:                         lästräning, motivation, ordavkodning, Rydaholmsmetoden, specialpedagogiskt perspektiv. Det här arbetet är en flermetodologisk studie med syfte att tydliggöra vilka förtjänster och kritiska punkter det pedagogiska arbetssättet Rydaholmsmetoden har. Arbetet innehåller två delstudier där den ena är intervjuer genomförda med pedagoger vilka i nuläget arbetar med metoden och den andra en intervention genomförd med fem elever i år två under fem veckors tid. Delstudiernas resultat redovisas var för sig. Metoden är framtagen av specialläraren Carl-Erik Pettersson som också har sammanställt det färdigproducerade arbetsmaterialet.   Målet med Rydaholmsmetoden är att utveckla den del av läsningen som handlar om avkodning av skriven text. För att avgöra vilka elever som behöver denna träning används testet H4. Vid arbete med metoden läser eleven, med fast handledning av en pedagog, listor med ord under 10-15 minuter tre gånger i veckan. Då Rydaholmsmetoden innebär att eleven går ifrån sin klass för att arbeta enskilt tillsammans med en pedagog, för vi i arbetet ett resonemang kring specialpedagogiska perspektiv och begreppen inkludering och exkludering. Resultatet visar att eleverna är hjälpta av metoden, kanske med undantag från dem som har en mycket osäker avkodning och inte alls är säkra på kopplingen rätt bokstav till rätt ljud. Allra bäst verkar de elever lyckas som pedagogen bedömer behöver en intensiv period av lästräning för att sedan klara sig bra på egen hand. Resultatet visar också att det är i relationen mellan elev och pedagog som metoden har sin grundbult. Det är där motivationen för att lästräna intensivt kommer till stånd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)