Måltidens fem aspekter applicerade på kaféer i Göteborg

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Keit Luik; [2011-02-17]

Nyckelord: kaffe; kafé er ; måltidens fem aspekter; kaffekonsumtion; kaffedrycker;

Sammanfattning: Bakgrund: Kaffet har sitt ursprung från ca 1500 år tillbaka i Etiopien, där det spreds vidare till Mellanöstern. Under 1600- talet välkomnades kaffet i Europa och de första kaffehusen öppnades i Venedig, London, Paris etc. Tidiga kaffehusen var centrala platser till övre klassens politiska och kulturiska spel. I Sverige inträdde kaffekulturen under 1700- talet, som i likhet med övriga Europa framförde rollen som mötesplatser för konstnärer, författare, etc. Även om antalet kaféer i Sverige har sjunkit mycket mellan 1950- 80- talen är fikandet idag mer populärare än någonsin. Måltidens fem aspekter består utav rummet, mötet, produkten, styrsystemet och atmosfären, där varje aspekt fyller en viktig roll i hela verksamhetens sammansättning. Anledningen till utvecklande av måltidens fem aspekter som en användbar modell kom för att det fanns ett behov av högre kunskap inom restauranger och måltidsverksamheter. Exempelvis påverkar rummets inredning och stil hur gästen bedömer maten, eftersom oftast förknippas platsen ihop med produkten. Metod: Deltagande observationer i tre olika kaféer och kvalitativa intervjuer med kaféchefer och ägarna där måltidens fem aspekter utgjorde ramen. Resultat: Samtliga tre kaféer skilde ifrån varandra mycket på många olika sätt, speciellt vad gällde deras inriktning och produkter. Kafé A visade ha mycket stor koncentration på sina franska bakverk och bröd som också var uppskattade bland gäster. Inredning och hur produkterna var presenterade var mycket genomtänkt och föll samman med deras idé att erbjuda gäster fina franska bakverk i en fransk miljö. I kafé B stod mötet i centrum som återspeglades av personalens sociala förmågor och deras glada och vänliga inställning gentemot gäster. Kaffet var också viktigt i sammanhanget, men troligtvis var det just för den trevliga personalens skull som gäster besökte kaféet. Däremot kafé C var genomsyrat av det mycket utvecklade och utarbetade styrsystemet. Ägaren jobbade med koncept och varumärkes utveckling som främst uttrycktes i hans filosofi med kaffet. Han innehar stora erfarenheter inom branschen och hela arbetet var styrt av hans idéer och krav på kaffet och dess samspel mellan kaféet och gästerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)