Laddinfrastruktur som verktyg : En studie om jämlikhetsfrågor i samband med utbyggnaden av laddinfrastruktur

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Författare: Oliver Pettersson; [2024]

Nyckelord: elbil; laddinfrastruktur; jämlikhet; kommun; planering;

Sammanfattning: Denna kandidatuppsats i samhällsgeografi med inriktning på planering undersöker hur samhällsplanerare arbetar med att främja elbilar genom att bygga laddinfrastruktur. Uppsatsen lägger vikt vid samhällsvetenskapliga frågor snarare än tekniska i omställningen mot ett samhälle med fossilfria personbilar. För att skapa ett perspektiv gällande frågan använder uppsatsen sig av teoretiska begrepp som “nyliberal planering”, "energy justice" och "just transition". Uppsatsen har genomförts på ett kvalitativt tillvägagångssätt och intervjuer har genomförts med Power Circle, Uppsala kommun och Mora kommun. Intervjuerna som genomförts har varit både fysiska och digitala intervjuer med respondenter som är kunniga inom elektrifiering och planering. Det framgår från resultatet av uppsatsen att ett väldigt stort ansvar ligger på privata aktörer att bygga ut laddinfrastruktur. Kommunernas verktyg för att styra utbyggnaden av laddinfrastruktur är i huvudsak kommunikation, regelförenklingar och styrmedel. Det framgår även att en landsbygdskommun som Mora behöver arbeta mer aktivt med att attrahera privata aktörer som är villiga att investera i laddinfrastruktur. En storstadskommun som Uppsala behöver däremot inte vara lika aktiva då marknaden i stor utsträckning agerar på egen hand, då förutsättningarna för att nå lönsamhet där framstår som bättre. Uppsatsen konstaterar att det finns ett stort behov av samordning mellan samtliga aktörer involverade i laddinfrastruktur för att skapa en jämlik och rättvis sådan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)