A Case Study of a Business Process Modeling in Mobile ERP System

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Utvecklingen inom informationssystem har lett till att allt fler verksamhet villdigitalisera deras arbetsprocesser. Det växande mobila användandet av EnterpriseResource Planning (ERP) på enheter såsom smartphones, tablets och handdatorer harlett till att verksamheter ställer större krav på sina system och leverantörer av dessa.Framtidens ERPsystemmåste fungera mobilt och underlätta arbetet för de anställdaistället för att vara ännu ett ITsystemsom ska lösa organisationens alla utmaningar.Denna fallstudie är gjord hos en grossistverksamhet i Skåne som var mitt iimplementationen av sitt ERPsystem,Microsoft Dynamics. Denna studie harundersökt hur arbetet med verksamhetens affärsprocesser såg ut före och underimplementationen av det nya systemet. Bakgrunden till fallstudien var att undersökaom det fanns korrelation mellan hur väl affärsprocesserna var evaluerade, anpassadeoch hur vällyckad verksamhetens ERPimplementationblev. Fallstudien villundersöka hur processmodellering och Business Process Management (BPM) kanstödja denna slags implementation av mobila ERPsystem.Verksamheten i studien är ett mellanstort säljochdistributionsföretag med kontor på4 svenska orter. Verksamheten påbörjade 2015 en digitalisering av helaorganisationen. ITsystemeti bestod då av flera olika system som anpassats underlängre tid för att integrera med varandra och dela information precis efterorganisationens önskan. Som en del av implementationen valde de att använda ettBusiness Process Modeling verktyg för att introducera och träna användarna avprocesserna i det nya systemet. Implementationsfasen i projektet började i februari2017 och i februari 2019 har verksamheten fortfarande inte fastställt ett Golivedatum.. Medeltiden för en ERPimplementationär 17,4 månader [5]. Då verksamhetenGolivedatum har flyttats räknas det nu som att verksamhetens implementation ärförsenade och över medeltiden.Arbetet med processerna före själva projektstart uppfattas som bristfälligt utifrån BPMdras slutsatsen att förseningen av “Go livedatumet”delvis beror det på att företagetoch organisationen inte har analyserat sina egna processer och har förlitat sig förmycket på att konsultbolaget och RapidValue BPM skulle sköta inlärning ochimplementationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)