Karriärmöjligheter som lojalitetsfrämjande faktor. En kvalitativ studie som undersöker vilken roll som möjligheten till karriärutveckling spelar för medarbetarlojalitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Wilma Johansson; Isabella Willén; [2023-07-04]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie har undersökt vilken roll som möjligheter till karriärutveckling spelar för medarbetares lojalitet till deras arbetsgivare. Att behålla sina anställda och få dem att känna sig engagerade är två centrala utmaningar som företag står inför. Därför har vi genom denna studie ämnat att bidra med insikter som kan vara värdefulla för att hitta lösningar på dessa utmaningar. Syftet med denna studie har därmed varit att undersöka och skapa en ökad förståelse för vilken betydelse som karriärmöjligheter har för medarbetarlojalitet inom olika organisationer. För att besvara syftet har vår teoretiska referensram sin utgångspunkt i teori om karriär samt teorier som kan relateras till karriärutveckling, vilka är inom motivation och lojalitet. För att undersöka forskningsproblemet har vi inspirerats av det abduktiva tillvägagångssättet och metoden som använts är en kvalitativ metod, där en intervjustudie har utförts. Totalt har 14 intervjuer genomförts med medarbetare från 14 olika organisationer och intervjuerna har varit av semistrukturerad karaktär. Studiens centrala resultat innefattar insikter om att intervjupersonernas inställning till sin karriär skiljer sig åt, vilket också har betydelse för vilka mål de har och deras benägenhet att uppnå dessa. Vidare har det också framkommit att möjlighet till karriärutveckling är motivationshöjande såväl som lojalitetsfrämjande för flera intervjupersoner, men att det finns andra viktiga aspekter som för vissa medarbetare väger tyngre för deras motivation och lojalitet. Studiens resultat visar även att ett socialt utbyte kan främja lojalitet hos flera intervjupersoner, där erbjudna karriärmöjligheter kan utgöra en del av ett sådant utbyte. Vidare har vi kommit till insikt om vikten av att arbetsgivare tar varje medarbetares behov i beaktning för att behålla sina anställda och skapa engagemang och lojalitet. Slutligen har vi identifierat vissa ledarskapsstilar och organisatoriska processer som visat sig vara uppskattade av medarbetare och kan därmed vara fördelaktiga för organisationer att implementera för att främja medarbetarlojalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)