Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet : En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Titel: Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet – En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Julia Nordin & Emilia Tušetić Handledare: Blanca Astrid Moreno Datum: 2023 – maj Syfte: I tider då matvarupriser stiger ändrar svenska konsumenter ofta sina köpbeteenden. Tidigare studier har dock visat att varumärkeslojala konsumenter generellt är mindre priskänsliga. Andra studier har även diskuterat om ett varumärkes ursprungsland kan ses som en betydande faktor som gör kunden mer lojal och därmed mindre benägen att byta till ett billigare varumärke då priserna stiger. Få studier har däremot gjorts i svensk kontext, varför denna studie finner ett stort intresse i att undersöka vilket samband country-of-origin har med svenska konsumenters lojalitet och priskänslighet för svenska livsmedelsvarumärken. Studiens frågeställningar blir således: Vilket samband har country-of-origin med svenska konsumenters lojalitet för svenska livsmedelsvarumärken, samt vilken effekt har country-of-origin på valet av svenska livsmedelsvarumärken när dessa ökar i pris?  Metod: Studien grundar sig i den positivistiska forskningsfilosofin med en hypotetisk-deduktiv forskningsansats. Studien åtar en kvantitativ strategi med en surveydesign som bidragit med data från 135 respondenter. Datamaterialet har sedan analyserats i statistikprogrammet SPSS. Resultat & Slutsats: Studiens resultat visar att country-of-origin inte har något signifikant samband med svenska konsumenters lojalitet för svenska livsmedelsvarumärken men att det finns ett positivt signifikant samband mellan country-of-origin och svenska konsumenters val av svenska livsmedelsvarumärken. Studien kunde också fastställa att svenska konsumenter med positiva attityder till Sverige, svenskar och människor som köper kött från svenska varumärken, är mindre priskänsliga beträffande svenska livsmedelsvarumärken än konsumenter med negativa attityder. Examensarbetets bidrag: Examensarbetet har bidragit till det företagsekonomiska forskningsområdet såväl teoretiskt som praktiskt genom att visa vilket samband som finns mellan svenska konsumenters associationer till Sverige och deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken. Kunskapen om de prisrelaterade konsekvenserna av ett varumärkes ursprungsland kan komma till användning när prissättningsstrategier eller strategier för marknadskommunikation ska utformas, framför allt då prisnivån stiger och konsumenternas köpbeteende förändras.  Förslag till fortsatt forskning: Denna undersökning har gjorts på ett begränsat urval av respondenter. Av denna anledning föreslås att framtida forskning tar del av ett heterogent sannolikhetsurval med ett större antal respondenter. Det finns även möjlighet att utvidga studien till att omfatta andra dimensioner av varumärkeslojalitet, andra produktkategorier och produktklasser, konsumentens grad av etnocentricitet, samt andra länder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)