Framgång och framgångsfaktorer i byggprojekt för en beställare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Byggproduktion

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att identifiera vad som definierar ett framgångsrikt byggprojekt och vilka framgångsfaktorerna är för att säkerställa att projektet enligt beställaren blir framgångsrikt. Vidare är syftet att undersöka hur kravställningen i de administrativa föreskrifterna påverkar ett projekts framgång. Frågeställningar: • Hur definierar beställaren ett framgångsrikt projekt? • Vilka är framgångsfaktorerna för beställaren i ett byggprojekt? • Hur påverkar kravställningen i de administrativa föreskrifterna ett projekts framgång? Metod: Studiens forskningsmetod var av kvalitativ karaktär i form en fallstudie där dokumentanalys och intervjuer utfördes. Detta för att erhålla detaljerad empiri och på så sätt uppfylla studiens syfte. För att påbörja studien utfördes en litteraturstudie där syftet var att sammanställa och analysera tidigare forskning kring ämnet. Slutsats: Studien framhäver att ett framgångsrikt byggprojekt definieras av att hålla tids-, budget och kvalitetsramarna och att se till att både brukare och förvaltare är nöjda. För att uppnå detta har ett antal framgångsfaktorer identifierats. Kvalitet säkerställs genom tydligt förfrågningsunderlag, uppdaterade anvisningar, granskning av handlingar, tydlig kommunikation, samarbete och engagemang från alla involverade parter och att ha en besiktningsorganisation som ser till att kraven uppfylls. För att projektet ska hålla sig inom den angivna tidsramen är en rimlig och realistisk tidplan, kunskap och erfarenhet, kommunikation, samordning och samarbete, kontinuerlig uppföljning och planering samt tydlig AF-del där vite specificeras framgångsfaktorer. Budgeten säkerställs genom att från början sätta en rimlig och realistisk budget. Vidare betonas kunskap och erfarenhet, ett förankrat förfrågningsunderlag, väl utformade handlingar som är granskade som framgångsfaktorer för att säkerställa att budgeten i ett projekt hålls. En nöjd brukare och förvaltare uppnås genom att förfrågningsunderlaget är väl förankrat med de berörda intressenterna, att anvisningar, såsom projekteringsanvisningar, är uppdaterade och att förvaltarna involveras tidigt i projektet. Vidare betonas återigen kunskap, erfarenhet och kommunikation som viktiga faktorer för att uppfylla deras behov. Utöver dessa har generella framgångsfaktorer identifierats såsom en god arbetsmiljö och en gemensam målbild där alla involverade arbetar mot samma mål. Vidare är ett aktivt beslutsfattande från beställarens sida en viktig del av att föra projektet framåt, samt en god överlämning från projektledare till förvaltare. Partnering anses vara en framgångsfaktor under förutsättning att rätt personer är involverade. Partnering ger förutsättningar till ovannämnda framgångsfaktorer som gemensamma mål och ett gott arbetsklimat. Studien understryker att kravställningen i de administrativa föreskrifterna har en betydande inverkan på ett projekts framgång. Val som entreprenadform, upphandlingsform, ersättningsform och prövning av anbud och anbudsgivare är av stor vikt. Resultatet tyder på generalentreprenad som föredragen upphandlingsform då denna bland annat underlättar kommunikation. Vidare anges det att entreprenadformerna har olika för- och nackdelar och beroende på vad målet med projektet är och dess komplexitet. Därför är det viktigt att undersöka projektets förutsättningar och matcha dessa med lämpligast entreprenadform. Vad gäller ersättningsformen, diskuteras även för- och nackdelar med löpande räkning och fast pris med eller utan indexreglering. I studien framgår det att fast pris utan indexreglering föredras av de flesta projektledarna, men att indexreglering kan behövas vid längre projekt. Löpnande räkning, trots sina fördelar, upplevs som en extra arbetsbelastning för projektledarna. En annan viktig del av upphandlingsprocessen är prövning av anbud och anbudsgivare. Det är avgörande att hitta rätt balans mellan att ställa krav på anbudsgivare och att upprätthålla en sund konkurrens. Mjuka parametrar som intervjuer kan vara användbara, men överdrivna krav kan minska konkurrensen eller leda till överklaganden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)