Grön kommunikation? : En kvalitativ studie ur publikperspektiv
Sammanfattning: SYFTE: Att undersöka hur så kallad grön kommunikation, med en tydlig utgångspunkt i hållbarhet, tas emot av konsumenter. För att illustrera problematik som kan uppstå, valdes kommunikation från ett företag som i sammanhanget är mycket kontroversiell; Preem – säljare och producent av drivmedel. TEORETISK RAM: Denna studie utgår från teori kring hållbarhet, grön marknadsföring och utifrån detta även teorier om CSR – Corporate, Social, Responsibility. Vidare läggs uteslutande vikt vid teori kring konsumenten, vilket innefattar dennes strategier kring behov och risk. METOD: Receptionsanalys utifrån material, som med fördel, samlats in via fokusgrupper. SLUTSATSER: Det blir tydligt att konsumenterna i studien tenderar att se på hållbarhet utifrån ett individ-perspektiv. Preems kommunikation kan ses skapa resonemang med stor fundersamhet och fluktuerande karaktär, som inte sällan slutligen landar i individens prioritering av sitt egna behov.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)