Artificiell intelligens som studieverktyg : En kvalitativ studie om hur studenter upplever att AI kan främja studieteknik

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: Artificiell intelligens (AI) utvecklas inom bland annat utbildning och teknikens roll inom lärosäten diskuteras i stor utsträckning. AI och dess förmåga besitter möjlighet att leda till innovationer inom lärande och om AI används till sin fulla potential har tekniken förmåga att förstärka människans intelligens. Tidigare forskning fokuserar dock till stor del på tekniska aspekter av AI inom utbildning och det existerar en avsaknad av kunskap rörande hur tekniken faktiskt upplevs och används i praktiken av studenter. Det är nödvändigt att vidare forskning skiftar fokus och undersöker hur de egenskaper AI besitter skiljer sig från traditionella digitala verktyg och hur tekniken kan skapa värde för studenter inom studier. Denna studie ämnar därför att genom en kvalitativ metodansats undersöka hur AI som studieverktyg kan främja studenters studieteknik. Studien bestod av semistrukturerade intervjuer med studenter som testat eller använder AI inom sina studier och resulterade i sju designutmaningar. Designutmaningarna belyser avgörande aspekter av hur AI kan främja studenters studieteknik utifrån de upplevelser och behov studenter uttrycker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)