Jag ville tillrättavisa, inte mötas : En essä om svåra och problematiska möten med vårdnadshavare i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: I denna essä som vi tillsammans har skrivit har vi först och främst utgått från kränkningar och hot i förskolan, kränkningar och hot som kommer från vårdnadshavare. Även hur vi i förskolan arbetar med likabehandling, och vad det kan få för konsekvenser av att utsätta någon för kränkningar och hot, genom exempelvis de lagar vi har att förhålla oss till i den svenska förskolan. Vi har varsin egenupplevd händelse som vi gestaltat och återberättat i text, där den första texten som är skriven av Tonnie Nilsson handlar om hur han blir utsatt för anklagelser som kunde ha varit förödande för honom, vilket är pedofili. Ett svårt och tufft ämne att skriva om, men som har resulterat i en större fördjupning av hur en kan gå tillväga. Den andra berättelsen, som Jenny Pierson har skrivit, handlar om hur vårdnadshavare, utan att blinka, trycker ner andra sexuella läggningar som de anser inte är naturligt, men även kränker pedagogen ifråga kring dennes sätt att undervisa i förskolan. Olika teoretiska begrepp har tagits upp som exempelvis närhetsetik, fenomenologi samt relations begreppet som kantas av anknytningsteorin. Genom dessa olika begrepp så har vi kunnat delvis förankra det viktiga arbetet vi gör i förskolan till det som skedde i våra egenupplevda berättelser, vilket är kränkningar och hot i förskolan. Vi har i de olika avsnitten lagt till hur vi genom föräldraperspektiv kan vrida och vända på situationen så att läsaren kan se den självkritiska delen av vårt reflekterande. Tanken är då att läsaren ska kunna sätta sig in i vårdnadshavarnas situation, utan att de blir dömda utifrån ett rätt eller ett fel. Alla människor kan begå misstag, vi kan missuppfatta eller missuppfattas. Det är en aspekt som är viktig att bära med sig. Det finns trots allt två sidor av myntet.Till sist vill vi tacka våra fantastiska familjer, men även nära vänner och bekanta för all stöttning och peppning under tiden vi har skrivit vår undersökning och uppsats. Utan er hade det inte gått och vi är mycket tacksamma för allt ni gjort. Vi tackar även varandra, för alla skratt, en del tårar och för den vänskap som ännu starkare växt fram under tiden vi har skrivit. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)