Den avskalade effekten : Om effekten av ett minimalistiskt skrivverktyg och hur det upplevs i en interaktiv användningssituation

Detta är en L2-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK); Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Denna studie och uppsats har behandlat och fokuserats på att synliggöra interaktionseffekten som uppstår när ett informationssystems gränssnitt är avskalat. Fallstudien i denna uppsats utgår ifrån ett webbaserat skrivverktyg vid namn Writer. Syftet med studien har varit att tydliggöra interaktionseffekten vid personligt handlande i en interaktiv användningssituation och hur det i sin tur påverkar användarupplevelsen. Studiens teoretiska område och ramverk är Handlingsbarhet där fokus har varit på den interaktiva handlingsnivån i koppling till den grundläggande interaktionsloopen. Den grundläggande interaktionsloopen består av fyra steg där en användare frågar, gör får ett svar och sedan utvärderar. I koppling till teorin har fem interkationskriterier för teorin inkorporerats som dessa är; Tydlig handlingsrepertoar, Känd & begriplig vokabulär, Handlingstransparens, Tydlig feedback och Ändringsbarhet . Dessa fem kriterier har varit tematiseringen för det empiriska arbetet. Genom både det målinriktade urvalet och snöbollsurvalet har sex journalister/skribenter involverats för att samla in data. I metodarbetet genomfördes användartest på skrivverktyget med uppgifter som utformats i enlighet med de fem interaktionskriterierna. Efter detta användartest fick samtliga informanter utvärdera upplevelsen och göra tretton ställningstaganden utifrån ett användarupplevelse-frågeformulär där begrepp såsom lätt att lära sig/inte lätt att lära sig och effektiv/ineffektiv efterfrågades. Efter dessa två moment utfördes semistrukturerade intervjuer med femton framtagna frågor som också dem baserats på de fem interaktionskriterierna. För att analysera den insamlade datan tillämpades metoden innehållsanalys som resulterade i 25 kategorier med tillhörande beskrivningar och citat. Utifrån innehållsanalysen och dess resultat analyserades kategorierna i jämförelse med modellen D.EU.PS och dess 18 klasser baserat på deras definition. Detta mynnade i sin tur ut i tio stycken interaktionseffekter baserat på sju klasser. Resultatet och de tio effekterna är: Säkerhet, Tidigare referenser, Terminologi, Igenkännelse, Förståelse för sekvens/handling, Uppfattning, Enkelhet, Effektivitet Tillgänglighet och Gruppering (närhet). Utifrån det personliga handlandet som perspektiv är dessa effekter ett resultat av ett avskalat skrivverktyg som bidrar till en god användarupplevelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)