Identitet och literacy

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Sammandrag Denna kunskapsöversikt handlar om literacy och identitet eller kanske snarare literacies och identiteter. Genom att läsa och diskutera, fundera och analysera de källor jag hittat i min sökprocess har min kunskapsöversikt växt fram. Den synliggör för hur literacy är ett förhållningssätt till läs- och skrivundervisning som utmanar den traditionella svenskundervisningen. Literacy ger ett vidgat perspektiv på textkunskap som sträcker sig bortom det skriftliga paradigmet. Ur ett multimodalt perspektiv ökar möjligheten för eleverna att delta i undervisningen om denna utgår från deras olika förutsättningar och önskningar. Kunskapsöversikten synliggör även den mänskliga rättigheten till ett eget identitetsskapande. Ur ett hermeneutiskt perspektiv synliggörs vårt jag genom de berättelser vi berättar om oss själva. I mötet med andras berättelser utmanas och ifrågasätts vårt jag och vår identitet kan utvecklas (Schmidt, 2013). För att eleverna i skolan ska få möjlighet att växa som människor behöver skolans värld kopplas till elevens värld utanför. Eleverna behöver känna att undervisningen är meningsfull utifrån deras egna tankar och funderingar. Min kunskapsöversikt visar att literacyforskare menar att undervisningen i skolan idag i allt för liten utsträckning kopplar till elevernas liv och erfarenheter och att detta leder till ointresse och minskat engagemang hos eleverna. Förhoppningsvis kan min kunskapsöversikt ge en mersmak att arbeta med identitetsskapande ur ett literacyperspektiv för blivande lärare så vi kan komma ut på arbetsmarknaden som professionella lärare och utmana den traditionella undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)