Fysisk aktivitet – en självklarhet för alla? : Hur mellanstadieelevers attityder, subjektiva normer samt upplevda beteendekontroll påverkar deras träningsbeteende på landsbygd och i stad

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: I Sverige har stillasittande bland barn blivit ett alltmer utbrett samhällsproblem. Samtidigt visar statistik att föreningsidrottandet minskar i alla åldrar.  Syfte: Den här studien undersöker hur attityd, subjektiv norm samt upplevd beteendekontroll påverkar barns träningsbeteende. Syftet är även att undersöka om det finns skillnader i barns träningsbeteende beroende på om de bor på landet eller i staden samt om det finns skillnader mellan flickor och pojkars träningsfrekvens. Teori: Studien använder sig av Teorin om planerat beteende (Theory of planned behavior) för att undersöka faktorer som påverkar barns träningsbeteende. Metod: Studien har ett stratifierat bekvämlighetsurval som bestod av mellanstadieelever i åldern 9–13 år och bosatta i Skaraborg. Antalet respondenter var 322 (svarsfrekvens 97,9%). Studien har även en komparativ design då den undersökte skillnader i barns träningsbeteende beroende på om de bodde på landsbygden eller i stad. Barnen deltog i en tvärsnittsstudie där de genomförde en gruppenkät under skoltid vårterminen 2023. Resultat: Studiens resultat visar att barn på landsbygden har en högre träningsfrekvens i organiserad fysisk aktivitet, samt att pojkar oftare deltar i träningsaktiviteter än flickor. Resultatet visade även att det fanns ett signifikant samband mellan barns träningsbeteende och föräldranormer samt mellan barns attityd till fysisk aktivitet och deras träningsfrekvens. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)