La Poterie - En studie ur en marknadssynpunkt om hur ett litet företag kan behålla och rekrytera nya kunder

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur La Poterie kan utöka sin kundkrets och behålla de redan befintliga kunderna, detta genom att se till olika marknadsföringsverktyg. La Poterie är ett svenskt företag som importerar och säljer portugisisk handmålad keramik och inredningsdetaljer. Metod: Studien är uppbyggd på två olika kvantitativa enkätundersökningar, med potentiella och befintliga kunder till La Poterie. Vidare har kvalitativa intervjuer genomförts med ägarna till företaget. Denna information har vi bearbetat tillsammans med relevant teori och olika marknadsföringsverktyg. Resultat och Slutsats: Det resultat vi har kommit fram till efter studiens genomförande är att La Poteries befintliga kunder främst är kvinnor i åldern 31-40. De flesta bor utanför Gävle och handlar på La Poterie ungefär 0-2 gånger per år. Många av kunderna skulle köpa mer produkter från företaget om priset var lägre. De flesta kände inte till att företagets produkter var miljövänliga. Företagets potentiella kunder är främst kvinnor i åldern 20-40 år som bor i centrala delen av Gävle. Dessa är intresserade av att köpa keramik och inredning och tycker att design/utseende är det som motiverar dem mest vid ett nytt inrednings inköp. Förslag till fortsatt forskning: Ett område som vi tycker är intressant att studera djupare är säljarnas bristande engagemang för produkterna och företaget. Detta eftersom vi ser en brist hos La Poteries säljare, då de ej har det engagemang som krävs. En annan studie som skulle kunna genomföras är hur ett företag kan hitta en sund balans mellan olika distributionskanaler i ett och samma företag. Slutligen kan vi se en intressant fortsatt studie i orsaker till varför ett litet företag förlorar kunder till större företag. Uppsatsens bidrag: Vi har kommit med en rad olika åtgärder och förbättringar som La Poterie kan tillämpa för att vidga sin kundkrets. Några av de viktigaste förslagen till förbättring är att: - Företaget skall satsa på utbildning av personal och rekrytera nya säljare. - Butikens läge måste diskuteras och företaget borde ta tillfället i akt och profilera sig som ett företag med miljövänliga produkter. - La Poterie borde även se över sina distributionskanaler och sin produktportfölj. - Vårt sista förslag på förbättring är att separera sitt kontor och sin butik och att även arbeta med att göra butiken mysigare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)