Möjligheter och hinder i samarbetet mellan förskola och barnhabilitering : Involverad personals syn på sitt gemensamma arbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Amanda Olsson; Hanna Seibold; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta självständiga arbete i lärarutbildningen handlar om hur samarbetet mellan förskola och barnhabilitering kan se ut. Arbetet belyser de inblandades åsikter och tankar kring ett samarbete präglat av samsyn och kommunikation. Kvalitativ forskningsmetod har använts och ett antal intervjuer med förskolechefer, pedagoger samt en logoped på barnhabiliteringen har genomförts. Dessa verksamheter besöktes för att få en djupare förståelse för intervjupersonernas syn på samarbetet. Frågeställningarna berör fördelning av ansvar, samarbete, kommunikation och verksamheternas roller. Slutligen ställdes frågan hur de olika professionerna ansåg att ett idealt samarbete skulle se ut. Resultatet visar tydligt att ett samarbete är beroende av intresse och kommunikationen mellan de inblandade. Liknande samsyn och ett gemensamt arbetssätt underlättar samarbetet kring barnet för att tillgodose dess behov. Vad som även tydligt framkom är att ett gott samarbete med vårdnadshavarna krävs för att främja barnets utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)