Lärares upplevelser av stress i yrket

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka grundskollärares arbetssituation, utifrån deras upplevelser av stress. Frågeställningarna undersökte stressfaktorer, stresshantering samt förväntningarna lärarna upplever sig ha på sig. Deltagarna i studien var sex stycken kvinnliga grundskolelärare, i åldrarna 36-53 år. För att undersöka detta valdes kvalitativ analysmetod där datan samlades in genom semistrukturerade intervjuer genomförda på olika skolor i mellersta och södra Sverige. Resultatet som framkom var att lärare framförallt upplever stress på grund av ojämn arbetsbelastning, oförutsägbara händelser och betygssättning. Vidare förklarar lärarna att de har höga förväntningarna på sig i läraryrket, vilket i sig innebär stress. Kommunikation och stöd framkom av lärarna som viktiga faktorer för att hantera stress. Det finns en hel del forskning kring lärarnas arbetsmiljö, dock med motstridiga resultat. Denna studie har genom att besvara frågeställningarna bidragit till en fördjupad kunskap om vilka faktorer som skapar stress i läraryrket samt hur dessa ska hanteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)