Sökning: "stress within the profession of teaching"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden stress within the profession of teaching.
1. Högstadielärares osynliga arbete : och dess påverkan på arbetsmiljön ur ett genusperspektiv
Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats presenterar en kvalitativ studie av fenomenet osynligt arbete bland svenska högstadielärare. Genom att genomföra 13 semistrukturerade intervjuer med manliga och kvinnliga högstadielärare är syftet att undersöka hur fenomenet osynligt arbete ser ut inom svensk högstadieskola. LÄS MER
2. Stress inom förskolan : Kvalitativ studie hur arbetsmiljön och momenten i förskolan påverkas av stress
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Enligt tidigare forskning från 1995 fanns stress inom läraryrket och liknande stress finns än idag. Syftet med studien är att beskriva moment som innehåller stressen och hur det påverkar arbetsmiljön i förskolan. Stressen undersöks med användandet av ljudinspelade intervjuer av två barnskötare och två förskollärare. LÄS MER
3. Product design for children with NDD diagnoses
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD) is a collective name for diagnoses such as ADHD, ASD/Autism, Tourette’s syndrome and language disorders. A child with these diagnoses has different deficits that can be divided into the following problem areas; Social interaction, Learning difficulties, Memory and motor skills, and Concentration difficulties. LÄS MER
4. Implementeringen av lärarlönelyftet : En undersökning av tre rektorers professionella uppfattning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : This study aims to investigate the professional perception of principals, concerning the political reform lärarlönelyftet of 2016. The purpose is to examine the area of tension between the political and the professional governance of the school, and provide principals an opportunity to evaluate the effects of their distribution based on their professional perceptions. LÄS MER
5. Lärares upplevelser av stress i yrket
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka grundskollärares arbetssituation, utifrån deras upplevelser av stress. Frågeställningarna undersökte stressfaktorer, stresshantering samt förväntningarna lärarna upplever sig ha på sig. Deltagarna i studien var sex stycken kvinnliga grundskolelärare, i åldrarna 36-53 år. LÄS MER