Stress inom förskolan : Kvalitativ studie hur arbetsmiljön och momenten i förskolan påverkas av stress

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Enligt tidigare forskning från 1995 fanns stress inom läraryrket och liknande stress finns än idag. Syftet med studien är att beskriva moment som innehåller stressen och hur det påverkar arbetsmiljön i förskolan. Stressen undersöks med användandet av ljudinspelade intervjuer av två barnskötare och två förskollärare. Sedan utfördes en innehållsanalys av den transkriberade datan. Innehållsanalysen resulterade i två teman, vilka är stressmoment och arbetsmiljö, skapas 3 underkategorier till de två huvudteman. Resultatet synliggör hur tidspress, många arbetsuppgifter utöver pedagogiska uppdragen och små lokaler med stora barngrupper skapar stress. Stressen är både positiv och negativ. Det positiva handlar om hur pedagogerna använder strategier istället för att påverkas av stressen negativt. De negativa aspekterna är hur känslan av otillräcklighet finns där när till exempel pedagogen inte hinner hälsa på alla barnen på avdelningen. Resultatet beskriver de olika strategier pedagogerna använder sig av för att minska stressen inom förskolans moment och arbetsmiljö. Strategierna är uppdelade i tre såsom distansering, dela upp barnen - mindre barngrupper och rutiner. Slutsatsen till studien är att forskningen om stress i förskolan är fortfarande relevant problem. Under tidigare forskning beskriver stressen som problem och mycket har inte förändrats sedan dess. Deltagarna som intervjuades påverkas inte av stressen utan kommer på strategier som minskar stressen för stunden. Fortsättning på forskningen kan vara att hitta lösningar på tidspressen, rutiner eller över hur rektorn kan göra förskolan mindre stressande för pedagogerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)