Elevdemokrati i den svenska skolan - hur ser det ut i praktiken?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att utforska hur elever och lärare ser på elevers inflytande i svenska gymnasieskolor och hur skolan kan arbeta med elevinflytande. Material som har använts till att besvara mina frågeställningar är svensk forskning som hämtats från sökverktygen Swepub och Google Scholar. Jag har även hämtat material från Skolverket och Skolinspektionens hemsida. Resultatet jag kom fram till var att det var en mindre andel elever som var nöjda med sitt inflytande och en större andel elever som inte var nöjda med sitt inflytande, eleverna önskade istället sig ha ett större inflytande över sin utbildning. Lärarna var både för och emot elevinflytande, en del lärare ansåg att eleverna bör få större inflytande och andra menade istället på att eleverna inte hade den kunskap som krävdes för att vara med och bestämma över sin utbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)