Språkutvecklande arbetssätt och metoder i förskolan för att alla barn ska nå en gymnasieexamen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: I följande studier har vi undersökt hur fyra olika förskolor arbetar med barns språkutveckling i deras gemensamma vision att alla barn ska nå en gymnasieexamen och hur barnen följer upp samt om det finns någon statistik kring barnens skolgång. Vi har studerat vilka arbetssätt och metodpedagoger som används i förskolans verksamhet samt hur dessa skiljer sig åt i olika socioekonomiska stadsdelar inom förskoleområdet. Sociokulturella teorier är studier teoretiska utgångspunkt och med hjälp av teorins begrepp, proximala utvecklingszoner, mikro-makronivåer, den viktiga interaktionen och miljön kommer vår insamlade empiri analyseras för att kunna nå fram till ett resultat. Vi har använt oss av kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet grundar sig i intervjuer med tre förskollärare och barnsköter med många års erfarenhet samt en specialpedagog med fokus på hur de arbetar för att nå sin vision. I resultat- och analysdelen beskrivs pedagogernas arbetssätt och metoder. Pedagogerna använder sig av språkutvecklande metoder så som TAKK och AKK och arbetar för positiva språkmiljöer. Vikten av kompetent personal i barns språkutveckling skriver också fram. I slutsatsen framgår det hur viktigt det är att ha en ledning som arbetar för pedagogernas kunskap och utveckling som i sin tur bidrar till barns lärande och utveckling. Genom att ha en ledning som bidrar till pedagogers kunskap skapas större förutsättningar att ge en likvärdig utbildning så att alla kan nå samma mål och få de förutsättningar som behövs för att kunna gå vidare i sin skolgång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)