Statuskonsumtion, på vems villkor? : öl som finkultur

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Uppsatsen Statuskonsumtion, på vems villkor? –öl som finkultur är skriven av Anna Nyman i ämnet för Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. Uppsatsen är en fallstudie som undersöker hur öl som produkt tillskrivits konnässörsskap samt vilka drivkrafter som drivit produkten i denna riktning. Genom att analysera flera olika former av publikationer, har ölets utveckling mot finkultur analyserats mot bakgrund av tidigare teorier kring konsumtion och sociala hierarkier. Syftet med uppsatsen är att genom fallet kartlägga hur processen då en vara förändras till finkultur tar sig uttryck. Uppsatsen belyser även på vilka villkor som processen mot finkultur och konnässörsskap sker varav det i studien framkommit att ölets utveckling inträffat både på konsumenternas och producenternas villkor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)