Friluftsliv i centrum : En kvalitativ studie om friluftslivsundervisning i centralt belägna skolor i svenska storstäder

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att undersöka hur friluftslivsundervisning bedrivs på vissa centralt belägna högstadieskolor i en svensk storstad. Frågeställnigarna som tagits fram för detta är: Spelar idrottslärarnas syn och tidigare erfarenheter av friluftsliv någon roll när det gäller utformningen av friluftslivsundervisningen? Vilka faktorer upplever idrottslärarna påverka utformandet av friluftslivsundervisningen? Hur ser den faktiska friluftslivsundervisningen ut på skolorna som jag har valt att undersöka? Studien har sin teoretiska utgångspunkt i ramfaktorteorin. För att ta reda på detta har kvalitativa och semistrukturerade intervjuer använts som metod. Fyra lärare i idrott och hälsa från en svensk storstad har intervjuats. Intervjuerna har sedan transkriberats och analyserats. Resultatet av analysen visar: Att lärarnas tidigare erfarenheter av friluftsliv skiljer sig vilket även gäller deras friluftslivsundervisning.  Att tid, skolans läge och skolans ekonomi är de faktorer som mest står i vägen för friluftslivsundervisning.  Att lärarnas undervisning inte berör alla delar gällande friluftsliv i ämnets centrala innehåll. Studiens resultat bekräftar tidigare forskning. Nyckelord: Friluftsliv, Idrottslärare, Idrott och hälsa, Ramfaktorteori, Undervisning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)