Möjligheter och hinder kring inkludering mellan grundsärskola och grundskola.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att söka kunskap kring vilka möjligheter och hindergrundskollärare erfar vid samverkan och inkluderad undervisning, mellangrundsärskolan och grundskolan, på skol-, grupp- och individnivå. Vidare är avsiktenatt undersöka grundskollärares behov av specialpedagogiskt stöd för att samverkanoch inkludering ska möjliggöras och utvecklas.I denna rapport presenteras resultatet från en kvalitativ fenomenologiskflermetodsundersökning, bestående av datainsamling i tre steg; litteraturstudier,enkätfrågor via g-mail som kompletterats med en fokusgruppsintervju, med läraresom har erfarenhet av att undervisa grundsärskoleelever i grundskolan. Deninsamlade datan från enkätstudien sorterades och kategoriserades i Googlesdataprogram, likt en matris. Svaren i enkäten kompletterades sedan genom enfokusgruppsintervju, för att öka förståelsen, förtydliga empirin och stärkatillförlitligheten. Resultaten i empirin har sedan ställts mot litteraturstudiet, skolansstyrdokument, olika perspektiv på specialpedagogik och den sociokulturella teorin. Idiskussionen framkommer att samverkan och inkludering mellan grundskola ochgrundsärskola är en mycket komplex företeelse utifrån olika dilemman, grundad påmånga olika föreställningar, människosyn, samhällssyn, kunskapssyn ochpedagogiskt förhållningssätt. Slutsatsen är att inkludering av grundsärskoleelever igrundskolan kräver vilja och engagemang, styrning, gemensamma mål, kunskap ochsärbehandling med flexibla lösningar, för att möta elever med intellektuellfunktionsnedsättning individuella behov i en likvärdig skola. Då kan ävengrundsärskoleelever känna delaktighet och gemenskap, få utvecklas både socialt ochkunskapsmässigt och därmed få möjlighet att växa på lika villkor som andra barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)