Kulturers påverkan på ledarskap i multinationella företags dotterbolag

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Betydelsen av kulturer har ökat till följd av globaliseringen och uppkomsten av multinationella företag. En intressant aspekt är därför att undersöka huruvida det är nationell kultur eller organisationskultur som präglar ledarskapet i ett utländskt dotterbolag vars kultur är vitt skild från moderbolagets. Därför ämnar denna studie att undersöka vad som influerat utformningen av ledarskapet på det svenska multinationella företaget Perten Instruments dotterbolag i Kina. Detta genom att se om ledarskapet speglar landets egna nationella kultur eller om det har influerats av företagets organisationskultur och därmed mer stämmer överens med den svenska kulturen. Studien utfördes genom intervjuer med anställda på moderbolaget i Sverige och dotterbolaget i Kina. Litteraturen som legat till grund för studien är Hofstedes kulturdimensioner och Scheins modell för organisationskultur. I uppsatsen framkommer det att Perten Instruments organisationskultur överensstämmer med den svenska kulturen och har beträffande de av Hofstedes kulturdimensioner som förekommer i organisationskulturen influerat ledarskapet i det kinesiska dotterbolaget. En av de undersökta kulturdimensionerna, individualism, hade ingen tydlig prägel i organisationskulturen. Det var således endast gällande denna kulturdimension som den kinesiska nationella kulturen yttrade sig i det kinesiska dotterbolagets ledarskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)