Rätt mättnad ger en lättnad : En kvalitativ studie om hur färgmättnad påverkar svenska konsumenters associationer och känslor avseende varumärkeslogotyper

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Tidigare forskning har visat att globala företag kan specificera en varumärkesstrategi för att förmedla rätt bild till konsumenterna över olika kulturer. Därmed kan globala företag som befinner sig på den svenska marknaden upprätthålla rätt strategi avseende färgmättnad i dess varumärkeslogotyper för att uttrycka rätt bild hos de svenska konsumenterna. Denna studie syftar därmed till att utifrån ett konsumentperspektiv få en djupare förståelse för hur svenska konsumenters associationer och känslor om ett varumärke kan påverkas av färgernas mättnad som finns i varumärkeslogotyper. Utifrån studiens syfte blev således urvalet för studien svenska konsumenter. Forskningsfrågan som studien bygger på är ”Hur påverkar färgmättnad svenska konsumenters associationer och känslor avseende varumärkeslogotyper?”. För att besvara denna forskningsfråga har studien utgått ifrån en kvalitativ forskningsstrategi samt en deduktiv ansats. För att få fram studiens resultat har 14 semistrukturerade intervjuer genomförts där respondenterna fått observera olika varumärkeslogotyper med olika färgmättander.  Den teoretiska referensramen i denna studie bygger på fyra olika teorier och tidigare forskning inom färg och färgmättnad. De teorier som behandlas i studien är, The color experience pyramid, Elements of colour perception, färgpsykologi och HSL-modellen. Studiens resultat har visat att likt tidigare forskning inom färgmättnad, tycker svenska konsumenter att en låg färgmättnad är tråkig. Vidare slutsats fann studien i vilken mättnad som svenska konsumenter föredrog. Den höga mättnaden föredrogs med stor majoritet hos färgerna blå, röd, orange och gul. Gällande färgerna grön och lila framgick det att en svag majoritet föredrog den högt mättade färgen och resterande respondenter förestod den lågt mättade färgen. Studien kom även fram till att det kan tillkomma ytterligare associationer till olika färgmättnader utöver de som återfinns inom teorin om färgpsykologi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)