"En stor skatt som vi liksom inte ger våra elever tillgång till": Svensklärare och svensklärarstudenter om icke-västerländsk litteratur i undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Denna studies syfte är att, utifrån intervjuer med fyra gymnasielärare i svenska och fyra svensklärarstudenter, undersöka deras syn på och erfarenheter av icke-västerländsk litteratur i svenskundervisningen samt hur de resonerar vid litteraturval. Utifrån Martha C. Nussbaums teori om att utbilda världsmedborgare med narrativ fantasi analyserades det kodade materialet. Av resultatet framkom att lärare såväl som lärarstudenter visar en positiv inställning till att inkludera icke-västerländsk litteratur i undervisningen, trots liten erfarenhet i ämnet, men att bristande kunskaper, tidsbrist och böckers tillgänglighet var orsaker till att det valdes bort. Resultaten visade även att ämneslärarutbildningen till viss grad har anpassats i takt med globaliseringen för att tillgodose studenter kunskaper i ämnet, men att studenterna saknar didaktiska verktyg för hur icke-västerländsk litteratur kan användas i skolundervisningen. Även lärarna beskriver behov av fortbildning, som inbegriper förslag på icke-västerländsk litteratur och hur den kan implementeras i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)