Musikskapande i klassrummet : Hur lärare möjliggör elevers skapande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Författare: Karin Johansson; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här studien syftar till att undersöka hur musiklärare arbetar med och möjliggör musikskapande på mellanstadiet i grundskolan. Utgångspunkterna har varit vilka ramar musiklärare ger för att möjliggöra elevernas utveckling samt vilken roll det sociala samspelet har i klassrummet. Studien utgår ifrån vad tidigare forskning säger om ämnet samt hur det kan förstås och tolkas genom en sociokulturell synvinkel. Fyra musiklärare som arbetar på mellanstadieskolor har intervjuats genom halvstrukturerade intervjuer där de har fått beskriva sitt arbete med musikskapande, deras perspektiv och tankar samt vilka faktorer som påverkar i klassrummet. Empirin som insamlats under intervjuerna har sedan tolkats och analyserats genom det sociokulturella perspektivet för resultatet av studien. I studien framkommer det att eleverna kan utvecklas i sitt lärande och erfara en meningsfull skapandeprocess genom kunskap och kännedom om kulturella verktyg och hur dem kan använda det i sitt musikskapande. Elevernas möjlighet till utforskande och experimenterande kan ge dem en meningsfull skapandeprocess genom det sociala samspelet där eleverna får reflektera, återkoppla till sina egna tankar och idéer samt utmanas i sin skapandeprocess. Vikten av hur det sociala samspelet mellan elever och lärare kan främja eleverna utveckling, lärande och motivation är något som framkommer i resultatet och diskussionen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)