En analys av användbarhetstestning i syfte att förbättra användargränssnittet på olika skolplattformar

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

Sammanfattning: I denna studie utvärderades skolplattformen Daisy, som används av studenter och anställda vid Stockholms universitet, institutionen för data- och systemvetenskap. Syftet med studien var att identifiera de allvarligaste användbarhetsproblem som studenterna upplevde samt hitta eventuella lösningar till problemen. Frågeställningen som studien besvarade var: Vilka användbarhetsproblem på funktioner i en skolplattform kan upptäckas genom en fallstudie? Hur kan dessa användbarhetsproblem åtgärdas i en iterativ prototyputveckling?. Problemen undersöktes genom att 36 studenter besvarade en undersökningsenkät. Resultatet visade att studenterna upplevde svårigheter med att boka grupprum. Användargränssnittet ansågs även vara gammalt och omodernt. Forskningsstrategin som användes i studien var fallstudier. Fallstudier bidrog till att identifiera huvudproblemet på djupet i Daisy. Arbetet skedde iterativt med fokus på ett huvudproblem: att boka grupprum. De aktiva deltagarna utformade undersökningen baserat på deras krav och behov. Deltagarnas designlösningar applicerades på en prototyp som utvärderades. I studien deltog fyra studenter som indelades i två grupper: nya och vana användare. Dessa studenter genomförde ett användbarhetstest på prototypen, besvarade en SUS-enkät och en utvärderande enkät. Resultatet visade att användargränssnittet på prototypen var lättnavigerat och viktig information fanns lättillgängligt. Vidare ansåg studenterna att det var betydligt enklare att boka grupprum på prototypen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)