TAKK - ett verktyg för att möjliggöra likvärdighet i förskolan : En studie utifrån pedagogers perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

Författare: Caroline Sundvall; [2018]

Nyckelord: delaktighet; kommunikation; likvärdighet; TAKK;

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka pedagogers erfarenheter av och förhållningssätt till uppdraget om en likvärdig förskola. Genom studien fanns ambitionen att undersöka om och hur pedagogerna ansåg att TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) kunde bidra till och främja en likvärdig förskola. Studien genomfördes med en kvalitativ undersökning och med intervjuer som metod. Intervjuerna gjordes med pedagoger som är verksamma i förskolor som arbetar med TAKK. Samtliga pedagoger i studien ansåg att uppdraget om en likvärdig förskola var väldigt viktigt med svårt att genomföra i praktiken. Gällande TAKK och kopplingen till likvärdighet var resultatet även här samstämmigt bland informanterna, de hade alla erfarenheter av att TAKK kunde bidra till en likvärdig förskola. I diskussionen diskuteras bland annat ett samband mellan pedagogernas svårighet i att definiera likvärdighet och deras erfarenheter av att uppdraget är svårt att leva upp till. Barngruppens och omgivningens betydelse för barnens lärande och utveckling diskuteras också i diskussionen med koppling till likvärdighet och delaktighet i förskolans verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)